Krockdämpare

Minska risken för allvarliga trafikolyckor med våra krockdämpare. Designade för att dämpa kollisioner och skydda både förare och infrastruktur. Behöver du mer information? Vänligen kontakta oss för rådgivning.

Vårt utbud

Utforska vårt sortiment av stötdämpande skydd, framtagna för att uppfylla de högsta säkerhetskraven i trafiken. Vi erbjuder lösningar för allt från mindre vägar till hårt trafikerade motorvägar – en tryggare trafikmiljö börjar med ATA.

Krockdämpare för en ökad trafiksäkerhet

Energidämpande skydd minskar kraftigt olycksrisken och allvarliga skador i trafiken. Väg- och broräcken styr fordon bort från farliga områden, medan påkörningsskydd skyddar fasta objekt som betongpelare och trafikplatser. Stötdämpande anordningar vid avfartsramper och korsningar absorberar kraften vid en kollision och minskar skador på både fordon och förare. Genom att kombinera rätt skyddsåtgärder kan vi effektivt förebygga allvarliga olyckor och skapa tryggare vägar för alla trafikanter

Trafiksäkerhet och Nollvision

1997 införde riksdagen ett beslut om nollvisionen som beskriver en vision om vägtransportsystem och hur dessa inte ska påverka människors liv och hälsa på ett negativt sätt. I Nollvision sätts personskador i fokus och målet är att ingen individ ska dö eller skadas allvarligt i trafikolyckor.

För att kunna uppnå visionen skedde förändringar på det befintliga synsättet, ansvaret och säkerhetstänket vilket resulterade i att trafiksäkerhetsarbetet riktades mot att minska just trafikolyckor. Man arbetar med att få en överblick på vilka arbeten som behöver göras samt vart dessa ger bäst effekt. En del av det arbetet innehåller insatser där man exempelvis placerar ut vägräcken och krockdämpare som ofta hjälper till att minska omfattningen på kollisioner och olyckor i trafiken.

Frågor och Svar (FAQ)

Att vara med om en krock?

De allra flesta olyckorna som sker är singelolyckor och det är denna typerna av olyckor som har flest dödlig utgång. Ofta är orsaken att en trafikant har kört in i exempelvis räcken eller andra fasta föremål som förekommer runtom i trafikmiljön. Därför sätter man krockdämpare på sådana platser för att kunna minska skadornas omfattning på fordonet samt individen.

Vad väger kroppen i en frontalkrock?

Det beror på vilken hasighet fordonet färdas i men om vi utgår ifrån att krocken sker i ca 50 km/h kan du öka personens vikt ca 40 gånger och då få en uppskattad vikt på en kropp som är med i en krock. Så en person i baksätet som sitter obältad kan göra stora skador inte bara sig själv utan även på en person som sitter framför i framsätet. Detta är faktorer som är svåra att påverka och därför blir föremål så som krockdämpare viktiga i trafiken eftersom dessa hjälper till att dämpa kollisionens rörelse och därmed minska risken för allvarliga skador.

Vad motsvarar en krock i 90km/h?

Att krocka i 90 km/h motsvarar ett fritt fall från ett höghus och 10:e våningen vilket ger perspektiv på vilken omfattning skadorna kan bli efter en sådan olycka.

Men även i en hastighet som 50 km/h kan det bli förödande skador och ännu värre utfall om föraren mot förmodan inte har bilbältet på dig. Utrustning så som krockkuddar, bilbälte, vägräcken eller krockdämpare kan bara minska riskerna till en viss gräns. Förarens förmåga att kunna bedöma risker och hur hen väljer att agera i trafiken är de saker som kommer att avgöra riskerna i trafiken.

Kontakta oss via formuläret!

Kontakta oss via formuläret!